Thursday 19 July 2012

Adakah Ini Takdirku 6


Hello!” Khalijah menjawab telefon dengan keadaan yang tengah mamai lagi.

Hello! Ijaaa!.. Ijaaa!..” Datin Roziah memanggil nama Khalijah berulang kali.

Aaa.. mummy.. ada apa mummy call nie. Baru pukul 7.30 pagi nie.” Khalijah mengosok-gosok mata sambil memandang kearah jam di dinding manakala Syuhada sudah memalingkan badannya mungkin kerana terganggu dengan suara Khalijah.

Ija dengar sini nak.. kak Tini koma sekarang nie.. dia kena langgar lari..” Datin Roziah berkata dengan sebaknya.

Ya Allah.. bila mummy!” Khalijah terperanjat dan terus tegak badannya sambil mengurut dada, Syuhada terdengar suara Khalijah yang sedikit terjerit pun turut bangun dan memandang kearah Khalijah yang sudah mengalirkan airmata. Apa kena pulak sepupu aku nie, Syuhada berkata di dalam hatinya.

“Baik mummy.. Ija bagi tau Hada dan Ija akan cuba balik secepat yang mungkin.. Assalamualaikum mummy.” Khalijah menutup telefon dan terus di peluknya Syuhada yang dah sedia ada duduk di sebelahnya.

“Ok..Ok.. cuba kau cerita kat aku..” Syuhada cuba menenangkan Khalijah dan Khalijah menceritakan kepadanya pula apa yang telah di sampaikan oleh Datin Roziah tadi. Mereka berpelukan semula. Syuhada dan Khalijah boleh di katakana agak rapat dengan kartini, walaupun mereka tidak selalu bersama dengannya tapi Syuhada dan Khalijah selalu skype dengan dia, Syuhada pun sudah menganggap kartini tu macam kakaknya sendiri juga.

“Ok let’s me survey any airline yang kita boleh dapat either today or tomorrow.” Syuhada terus mencapai laptop dan mencari apa-apa penerbangan yang paling cepat yang mereka boleh dapat. Nasib baik lah Syuhada dan Khalijah sudah habis exam tiga minggu yang sudah, tinggal lagi Syuhada dan Khalijah masih ada baki kelas yang nak kena hadir dan penghujung bulan depan Syuhada, Khalijah dan kawan-kawan semua akan berangkat pulang terus ke Malaysia.

Tok..tok..tok.. bunyi ketukan pintu bilik mereka. Syuhada bangun untuk membuka pintu.. Syuhada tahu itu mesti kawan-kawannya... Adakah tidur mereka terganggu?

“Ehh.. Apa pasal aku dengar suara orang terjerit tadi.” Azizah kepada Syuhada bertanya sambil mengaru-garu kepalanya.

“Kak Tini accident tengah hari tadi waktu Malaysia, kena langgar lari.” Syuhada menerangkan sambil melabuhkan duduk di katil semula.

“Abih tu macam mana keadaan dia sekarang nie?” Qistina pula menerjah dengan soalan lagi.

“Mak long aku kata dia koma,  tadi dia dengan mak long aku bawa Izara pergi check up dan injection yang dua bulan punya.” Syuhada yang menjadi pencerita sekarang nie sambil mata memandang ke arah screen laptop, dalam Syuhada menerangkan kepada Qistina dan Azizah airmatanya turut bergenang lagi tinggal hendak gugur sahaja.

“Abih tu.. macam mana sekarang nie?” Balqis pula bertanya dari belakang Azizah, bertuah betul minah sorang nie terperanjat Syuhada... main tersembul macam tu sahaja.

“Nie aku nak survey tiketlah nie.. kita orang nak dapatkan secepat yang boleh tak kisahlah petang ke, malam ke atau paling lewat pun esok pagi.” Syuhada kena dapatkan juga tiket tu, matanya sempat juga melirik ke arah Balqis dan Azizah yang duduk di birai katil mengadap Khalijah yang tengah bersedih, inilah kawan-kawan yang sentiasa ada bersama walau ketika bersedih pun.

Setelah setengah jam mencari akhirnya dapat juga Syuhada dan Khalijah tiket tapi dengan penerbangan Emirates airlines. Syuhada dan Khalijah akan bertolak dari London pukul 8.30 malam ini juga, memang nasib menyebelahi mereka berdua. Khalijah terus menelefon abangnya Khairul Azam dan Khairul Azam akan mendapatkan kapal terbang yang sama di Dubai nanti. Syuhada dan Khalijah akan bertemu dengan  Khairul Azam dan Rohana di bahagian departure nanti. Penerbangan dari London sampai ke Dubai dalam pukul 6.45 pagi. Dan penerbangan dari Dubai ke Kuala lumpur pula pada pukul 9.30 pagi. Mereka di jangka sampai ke Malaysia dalam pukul 7 lebih.

“Dah Ija kau sarapan dulu, isi perut tu kau karang nak berjalan jauh, nanti perut kosong dah masalah lain pula yang datang.” Azizah mengajak Khalijah sarapan bersama. Syuhada baru sahaja masuk ke dalam bilik air untuk mandi dan lepas tu hendak packing beberapa pakaian untuk di bawa balik.

“Ye..ye.. aku tau.. kau orang jangan risau ok..” Khalijah tahu kawan-kawannya amat prihatin dan dia juga bersyukur mempunyai kawan-kawan begini. Tekaknya rasa macam dah tak berselera lagi bila mengenangkan nasib Kartini, lagi dia sedih nasib anak buah comelnya Izara. tapi tetap di paksa juga tekaknya menerima makanan untuk dirinya juga dan betul apa yang di katakan oleh kawan-kawannya.

“Doa bebanyak ye Ija.. kami tumpang sedih gak dengan berita mengejut nie.” Balqis melabuhkan duduk di sebelah Khalijah sambil tangannya memeluk bahu Khalijah.

“Thanks  guys.. aku appreciate dengan simpati kau orang.” Menitik lagi airmata Khalijah, dia sama saja dengan Syuhada anak bongsu dan manja jadi cepat terasa dan penyedih. Kalau tengok movie atau drama yang part sedih pun boleh menangis tersedu-sedu, emotional terlebih mereka ini.

Usai Syuhada mandi, dia ke dapur untuk bersarapan juga, Syuhada terdengar kawan-kawannya masih memberi kata-kata semangat kepada Khalijah.

“Ija.. jangan macam nie, kita pun tak tau macam mana keadaan kak Tini sekarang nie, kau sedih aku pun sedih tau?” Syuhada risau juga dengan Khalijah kalau tidak ambil makanan betul-betul karang tidak pasal-pasal gastric dia datang.

“Tuangkan aku fresh orange tu sikit Zee.” syuhada tidak lalu hendak meneguk tea atau coffee tekak pun susah nak masuk makanan, Syuhada turut terasa apa yang Khalijah rasakan, dah badan nie mengalir darah dari keturunan Rahman dan Rahimah tambahan Syuhada dan Khalijah memang rapat sesangat.

“Tak kan kau minum nie je Hada? Makan sikit.”Shazana mula menyendukkan nasi goreng untuk Syuhada, nasi goreng tu pun Qistina yang goreng, tak pasal-pasal dia di paksa makan juga. Mereka semua tidak banyak bercakap di meja makan, masing-masing melayan perasaan sendiri seketika.

Syuhada memaklumkan kepada Puan Rokiah melalui telefon yang dia dan Khalijah akan berangkat malam ini juga pulang ke Malaysia. Puan Rokiah ada berkata yang dia juga hendak ke Kuala Lumpur melawat Kartini, jadi Syuhada akan bertemu dengan |Puan Rokiah dan Tuan Roslan di rumah Datin Roziah. kata Puan Rokiah lagi yang keluarga besar Syuhada dan Khalijah akan berkumpul di rumah Datin Roziah untuk membaca Yassin meminta kepada Allah supaya di panjangkan umur Kartini dan di beri kesembuhan kepadanya.




No comments:

Post a Comment