Sunday 15 July 2012

Adakah Ini Takdirku 5

Pak leman ternampak telefon yang tidak jauh dari Kartini dan cepat-cepat mencapai telefon yang tercampak tadi dan dia terdengar suara Que menjerit-jerit hello hello.

“Hello!Que ke nie” Pak leman tahu siapa yang di talian sekarang ini.

“Hello! Pak Leman kenapa dengan Kartini pak Leman.” Khairil Qushairy bertanya dengan kelam kabut, pekerjanya di luar bilik pun terkejut kerana terdengar suara bos nya tiba-tiba terjerit dan menjadi persoalan pekerjanya mereka nampak riak muka bos bukan marah tapi kerisauan dan kekalutan,selama ini mereka tidak pernah berperangai begini walau bagaimana marah sekali pun Khairil Qushairy dengan mereka, dia tak akan meninggikan suara.


“Ya Allah Que! ada orang langgar lari Kartini. Doktor Norehan pun ada sama di sebelah dia nie, kami tunggu ambulans dan polis sampai.” Pak Leman menerangkan tapi sedikit kelam kabut juga, kerana dia turut terperanjat apabila melihat depan matanya sendiri macam mana Kartini melambung apa bila di langgar, dia sendiri masih mengigil kerana terkejut.


“Astghafirullahalazim.. Ya Allah!.. Macam mana Izara pak Leman.” Khairil Qushairy bertanya sambil menangis, dia sudah tidak boleh menahan tangisnya lagi.


“Nasib baik dia di dukung oleh Datin. Tu pun dia menangis sama nie. Que! Ambulans dah sampai nie. Kamu datang dengan Datuk ya, Jangan pula kamu memandu.” Pak Leman sedikit risau kerana dalam situasi terlalu panik macam ini dan boleh mengancam nyawa Khairul Qushairy juga kalau dia memandu sendirian. Khairil Qushairy terus memutuskan talian dan berlari ke bilik Datuk sahak dan dia terus menolak pintu dengan gopoh, Datuk sahak terperanjat melihat keadaan Khairil Qushairy yang masuk tanpa mengetuk pintu tambahan mukanya basah dengan airmata.


“Que! Kenapa nie?” Datuk Sahak berdiri kerana terperanjat.


“Pa!.. Papa!.. Tini kena langgar lari Pa..” Khairil Qushairy mendapatkan Datuk Sahak, dia terus memeluk dan menangis di bahu Datuk Sahak.


“Ya Allah.. dah jom kita pergi sekarang..” Datuk Sahak terus menarik tangan Anak sulungnya yang sudah nampak sedikit lemah perasaannya sekarang ini. Dia memberitahu setiausahanya yang batalkan semua appointment dia dan Khairil qushairy dengan client untuk hari ini dan esok juga. Kadir pemandu syarikat telah menunggu di depan pintu utama. Pekerja-pekerja mereka semuanya terkejut dengan berita yang baru di dengarinya dan mereka tumpang simpati dan tak kurang juga yang mendoakan semoga Kartini selamat.


Datin Roziah tidak henti-henti mengalirkan airmata, Norehan memujuk Datin Roziah supaya banyak-banyakkan bersabar dan berdoa supaya Kartini selamat, nasib baik Izara dah tidur setelah di pujuk, dia lena dalam pelukan Norehan. Datin Roziah di bawa oleh Norehan ke hospital, mereka mengikut ambulans manakala Pak Leman tinggal di tempat kejadian untuk memberi keterangan kerana dia adalah saksi dan dia perlu bekerjasama dengan pihak polis.


“Mummy!” Khairil Qushairy berlari mendapatkan Datin Roziah manakala Datuk Sahak cuba berlari-lari anak sahaja yelah dia pun bukan muda lagi nak berlari laju.


“Que!... Que!.. .m..m..mummy..” Datin Roziah tergagap-gagap tak dapat nak berkata apa-apa yang dia hanya menangis di dalam pelukan anaknya sekarang ini.


“Sabar ye mummy.. Rehan macam mana Tini sekarang nie.” Khairil Qushairy memang teramat sedih tapi dia terpaksa tunjuk kuat di depan Datin Roziah, dia tak mahu Datin Roziah terlalu risau bila tengok dia lemah.


“Mereka tengah mencuba sedaya yang boleh untuk membantu Kartini, so you bawa bersabar ye… doa bebanyak ok.. saya tau you kuat Que.”  Norehan kasihan melihat kesedihan yang jelas terpancar di mukanya walaupun dia cuba sembunyikan, Norehan dan Khairil Qushairy adalah rakan satu sekolah dan perhubungan persahabatan mereka masih berkekalan walaupun masing-masing sudah berkeluarga.


“Awak janganlah menangis saja Rozi.. bagi semangat sikit dekat anak kita tu.” Datuk Sahak berbisik kepada Datin Roziah, Datin Roziah hanya diam dan melentukkan kepalanya di bahu Datuk Sahak. Tiba-tiba pintu kecemasan terbuka dan semua mereka bangun serentak dan terus mendapatkan doktor .


“Macam mana isteri saya doktor?” khairil Qushairy tidak sabar lagi untuk mengetahui perkembangan isterinya.


“Maaf.. saya doktor Suhaimi.. buat masa ini Puan kartini koma dan kami telah cuba sedaya yang boleh, terdapat darah beku di belakang kepalanya dan kami Berjaya mengeluarkannya, tapi semuanya dengan kuasa Allah.. berdoalah bebanyak supaya dia selamat.” Kata doktor Suhaimi sambil menepuk bahu Khairil Qushairy.


“Allahu akhbar!” Khairil Qushairy sayu hati dan kakinya terasa seperti tak boleh nak berdiri tegak selepas mendengar keadaan isterinya dan airmatanya mengalir tanpa dia perdulikan sama ada orang lain melihatnya.


“Bila kami boleh melawatnya doktor.” Tanya Datuk Sahak mewakili anaknya.


“Sekarang nie kami akan tempatkan dia di ward ICU dan selepas semuanya selesai kami akan panggil untuk melawat dia, tapi tak boleh ramai-ramai ya.” Terang doktor Suhaimi lagi.


“Sabar Que.. Bawa bersabar ye..” Datuk Sahak memeluk bahu Khairil Qushairy. Datin Roziah lagilah tak payah nak kata apa-apa, lagi meleleh-leleh airmatanya. Norehan turut mengalirkan airmata melihat kesedihan mereka dan dia memandang sayu kearah Izara yang dalam pangkuannya itu, bagaimanakah nasib anak kecil yang baru nak mengenal dunia dan merasai belaian seorang ibu tapi kemalangan pula.

20 minit kemudian


“Sayang.. maafkan abang kalau abang tahu begini jadinya abang akan ikut sayang ke klinik tadi.” Khairil Qushairy mencium tangan Kartini, dia tak henti-henti mengalirkan airmata melihat tubuh isterinya berselirit dengan wayar dan kepalanya pula berbalut, dia terasa menyesal kerana tak dapat menghantar anak dan isterinya. Tiba-tiba dia terasa ada tangan di bahunya, dia berpaling dan Doktor Suhaimi tersenyum dan menganggukkan kepala.


“Berdoa bebanyak ya.. kita lihat macam mana perkembangannya.. kami tak boleh menjanjikan apa-apa kerana ini semua kuasa Allah.” Doktor Suhaimi sudah biasa dengan situasi begini tiada siapa yang sanggup kehilangan orang tersayang, mereka sebagai doktor berusaha sedaya yang boleh dan kadang-kadang ada yang boleh tersedar selepas berhari-hari koma dan sihat walafiat dan kadang-kadang ada yang tak dapat di selamatkan.


“Saya tak tau nak cakap apa doktor, saya sepatutnya ikut menghantar anak kami, saya tak sangka kenapa kejam sungguh orang yang melanggar dia tu tidak berhenti langsung tapi memecut terus.” Khairil Qushairy berkata dengan suara yang tersekat-sekat kerana menahan sendu.


“Kita serahkan pada pihak polis untuk menyiasat kes nie, Insyallah macam mana pun orang yang melanggarnya pasti akan dapat di berkas.. Tinggal lagi cepat atau lambat sahaja, saya minta diri dulu ye… Insyallah esok kita jumpa lagi.” Doktor Suhaimi meminta diri kerana waktu bertugas untuknya hampir tamat. Khairil Qushairy bangun dan bersalam dengan doktor Suhaimi.

########################


    “Bos! Kami dah buat apa yang bos suruh tapi kami tak taulah bagaimana keadaan dia mati atau hidup.” Joe menyampaikan berita kepada Zalina, mereka kini bercadang melarikan diri ke pulau pinang.


Bagus.. aku akan pastikan sama ada dia mampus atau tidak, kau tunggu saja berita dari aku.” Zalina berkata sambil ketawa terkekek-kekek. Tiada sekelumit perasaan sedih atau kesian di dalam hatinya kini dan yang dia rasa puas hati dan kalau kartini mati lagi dia puas hati.


Baik bos.” Joe turut sama ketawa.


Kau orang kat mana sekarang nie, kalau boleh sembunyikan diri tu dulu.” Zalina memberi arahan kepada Joe dan Daus, Zalina tak mahu mereka tertangkap, kalau tak dengan dia juga yang akan di sabitkan sekali.


Kami dalam perjalanan ke pulau pinang bos. Kami ingat nak menyuruk kat sana je bos, kereta tadi pun kami dah tinggalkan di rumah kosong di klang” Terang Joe lagi.


Ok.. apa-apa hal aku call kau lagi, jangan call aku biar aku je yang call kau orang.. faham!” sebelum sempat Joe membalas kata-katanya Zalina terus menutup telefon. Senyuman di bibir Zalina kini tidak lekang dia rasa seperti ingin meraikan sesuatu jadi tempatnya apalagi ke night club lah, dia mula menelefon kawan-kawannya untuk berparty.

No comments:

Post a Comment